Kuriéri zvyšujú ceny

23. 5. 2019

Prepravné spoločnosti zvažujú zaviesť aj takzvaný sezónny poplatok

(Odkaz na článok)

E-shopy by mali počítať so zoškrtaním niektorých veľkorysých zliav. 

Za donášku balíka z klasických kamenných obchodov či e-shopov zaplatia ľudia tento rok viac. Viaceré kuriérske spoločnosti totiž plánujú ceny zvyšovať, niektoré ich zvýšili už začiatkom roka.

O tom, že ceny budú vyššie, informovala napríklad ešte na jeseň minulého roka aj kuriérska spoločnosť DHL Parcel Slovensko.

„Vzhľadom na celoeurópsky nedostatok zdrojov a kapacít, ako aj na zvyšujúce sa dopravné personálne náklady, sme museli zýšiť ceny prepravných služieb v niektorých prípadoch až do výšky 5,5 percenta,“ vraví marketingová špecialistka z DHL Parcel Slovensko Beáta Barlíková.

Ceny menila DHL od 1. februára tohto roka. Firma tvrdí, že ceny upravuje každý rok, pričom zohľadňuje viaceré faktory. Napríklad infláciu, kolísanie meny či celkové zvyšovanie nákladov.

„V období 2018 a 2019 sme zaznamenali v celej Európe výrazné zvýšenie dopravných a personálnych nákladov spôsobených vysokým dopytom po logistike a nedostatkom pracovnej sily na trhu práce,“ vysvetľuje Barlíková.

Výslednú cenu, ktorú zákazník zaplatí za kuriérske služby, ovplyvňujú napríklad aj investície. „Aj plánované investície do rozširovania našej európskej prepravnej siete, plánované investície na budovanie nových logistických centier v Rakúsku, Poľsku, Holandsku, Švajčiarsku či na Slovensku,“ dodáva Barlíková.

V týchto krajinách DHL v súčasnosti buduje nové centrálne prekladiská či depá, zároveň chce v celej Európe rozširovať sieť partnerských prevádzok či investovať do zákazníckych IT riešení.

Zvyšovali ceny aj pre Volkswagen

Čím viac online obchodov pribúda, o to viac práce kuriérske spoločnosti majú. Nesťažujú sa, vnímajú to skôr ako príležitosť. Dôležitým faktorom pre internetový obchod je spokojný zákazník, ktorý dostane objednávku včas.

„Naposledy sme robili cenovú úpravu v júli 2018, keď sme po niekoľkých rokoch optimalizovali ceny,“ vraví konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service Ján Ťurek. Zvyšovanie cien podľa neho ovplyvnili nielen všeobecne rastúce platy, ale aj štrajky v automobilke Volkswagen.

Začiatkom leta 2017 štrajkovali tisíce zamestnancov závodu, ktorí niekoľko dní nenastúpili do práce. Nakoniec si vyrokovali vyššie tarifné mzdy či jednorazový príplatok. „Malo to efekt v celej ekonomike,“ vraví dnes Ťurek. V Slovak Parcel Service pociťovali preto aj veľký tlak zo strany pracovníkov, ktorí sa dožadovali vyššieho odmeňovania. Vyššie platové požiadavky začali mať aj noví uchádzači o prácu. „A tých ľudí je navyše nedostatok,“ povedal ešte minulý rok Ťurek v rozhovore pre SME.

Teraz vraví, že väčšine pracovníkov bez ohľadu na to, v akom právnom vzťahu vykonávajú prácu, platy zvýšili. „To bol hlavný dôvod, prečo sme minulý rok ceny za služby menili,“ vysvetľuje Ťurek.

Drahšie palivo

Prehodnocovať cenník bude spoločnosť aj tento rok. Neznamená to, že budú vyššie všetky ceny, skôr pribudnú príplatky k štandardným službám. „Napríklad dôjde k zmene palivového príplatku, ktorý sa pripočítava k jednotlivým cenám prepravného,“ hovorí Ťurek.

Náklady na palivo tvoria totiž významnú časť kuriérskych nákladov. Pri súčasných cenách paliva budú príplatky drahšie o dve percentá.

Klienti Slovak Parcel Service môžu pocítiť tiež drahšie služby, pretože si spoločnosť začne viac uplatňovať už existujúce poplatky. Napríklad za ťažký balík či dodatočnú manipuláciu.

Nadrozmerné balíky, ktoré sa nezmestia do triediacej linky, musia napríklad pracovníci spracovať manuálne. To spôsobuje aj vyššie náklady na mzdy zamestnancov, pretože pri nich výrazne klesá efektivita a rýchlosť spracovania zásielok.

Spoločnosť investovala v minulých rokoch niekoľko miliónov eur do plnoautomatických a poloautomatických triediacich liniek, ktoré zabezpečujú vysokú efektivitu aj rýchlosť triedenia balíkov. Tie, ktoré nemožno spracovať na triediacej linke, znižujú efektivitu logistických procesov a výrazne zvyšujú náklady, vysvetlil Ťurek.

„Poplatok za ťažký balík či osobitnú manipuláciu máme zavedený už dlhšie, avšak poskytovali sme pomerne vysoké zľavy,“ vraví Ťurek. Tie dosahovali pri niektorých klientoch, ako sú napríklad e-shopy, aj 90 percent. Firma v súčasnosti komunikuje so svojimi zákazníkmi a upozorňuje ich, že si začne poplatky uplatňovať vo výrazne väčšom rozsahu ako doteraz.

„Začali sme prehodnocovať cenové podmienky so všetkými našimi zákazníkmi. U zákazníkov s najnižšou profitabilitou okamžite otvárame rokovania o zvýšení cien, aby sme ceny dostali na úroveň zodpovedajúcu našim aktuálnym nákladom,“ dodal Ťurek s tým, že v tom plánuje firma v nasledujúcich mesiacoch intenzívne pokračovať.

Pred Vianocami s príplatkom

Najväčší nápor na kuriérske služby je spravidla počas predvianočných nákupov, keď zažívajú obchody najväčšie tržby v roku. Už dnes niektoré kuriérske služby zvažujú podľa informácií SME zaviesť takzvaný sezónny poplatok. V rámci predvianočných akcií ponúkajú viaceré e- -shopy či klasické obchody dodanie kuriérom so zľavou či bez poplatku, navyše tlačia na to, aby sa všetky balíky stihli doručiť do Vianoc.

Kuriérom to však spôsobuje vážne prevádzkové komplikácie, pretože musia práve počas tejto sezóny najímať ľudí, ktorých nepotrebujú po celý rok, ale len dočasne. Takýto príplatok funguje napríklad v Česku, kde sa pohybuje okolo 30 českých korún, na Slovensku by mohol byť okolo jedného eura.

Kuriérskym spoločnostiam okrem personálnych kapacít či vyšších platov spôsobujú starosti aj súčasné dopravné obmedzenia v hlavnom meste. Kuriéri stoja dlhšie v dopravných kolónach, a preto sa doručovanie balíkov predlžuje.

„Obmedzenia boli dostatočne včas komunikované, a preto to nevnímam ako až taký závažný problém,“ vraví Ťurek. Pracovný čas kuriéra sa v priemere pre zápchy predĺži približne o hodinu. „Akceptovali sme to a aj ľudia sú tolerantnejší,“ hovorí Ťurek.

„Ceny sme v dôsledku týchto dopravných obmedzení nezvyšovali,“ vraví riaditeľ spoločnosti GO4 kuriér a cyklokuriér Švihaj Šuhaj Jozef Ošlejšek. „Vďaka tomu, že ako jediná kuriérska služba na Slovensku využívame vlastnú rozsiahlu sieť cyklokuriérov, uzávery sa nášho fungovania takmer nedotkli,“ dodáva.

Aby kuriérske spoločnosti zvládli obmedzenia v Bratislave bez vážnejších dôsledkov, upravovali začiatkom roka svoje trasy, niektoré dokonca dočasne zrušili takzvané expresné doručenie zásielok.

Sezónny príplatok funguje napríklad v Česku, kde sa pohybuje okolo 30 českých korún, na Slovensku by mohol byť okolo jedného eura.

Zvýšenie cien za dopravu kuriérske spoločnosti zdôvodňujú aj tým, že rastie cena práce.

Pracovný čas kuriéra v Bratislave sa pre dopravné obmedzenia a zápchy predĺžil v priemere približne o hodinu.

Autor: Martina Raábová

Článok nájdete tu.


späť

Novinky

10. 6. 2019

Palivový príplatok - medzinárodná preprava

Vážený zákazník, dovoľujeme si Vám oznámiť, že s účinnosťou od 10.06.2019 je hodnota palivového príplatku nasledovná: ...

Kontaktné strediská

 Naša sieť 26 pobočiek a regionálnych stredísk efektívne pokrýva celé územie Slovenskej republiky a je zárukou, že sme všade tam, kde nás potrebujete.

Vyberte si kontaktné stredisko